Неки иконописци,
наносе до 10 и више танких слојева, и руком, да би се избегло пуцање. Међутим,
шпартла као чврсто средство, боље поравњава неправилности на површини даске, и
то има своје предности. Руком се неправилности гипса понављају. Поравњавањем
више пута на истом месту могу да се размакну нижи слојеви, па је довољно да се (шпартлом) прође два до три пута.
Поравњавање је такође посебан процес после сушења левкаса.
Грунт се наноси
шпартлом у 3-4 слоја. Препоручује се да се након два слоја глача површина (са
плавцем и водом). То се ради на следећи начин: сипа се у чинију вода и унапред
припремљен комад плавца остави се на минут у води и њим се глача левкас,
поравњавају удубљења. После тога последњи слојеви леже равнији и лакши.
Припремљена количина
грунта треба да је довољна за цео процес (слојеве), јер у ново припремљеном
грунту садржај лепка може да варира (да се измени). Ако се нови левкас по
јачини покаже слабијим од претходног, у том се неће десити никаква штета, али
буде ли јачи од нижих слојева, неизбежне су пукотине. Пошто се овај рад обично
протеже на неколико дана, потребно је да се припремљени грунт заштити од
исушивања. Посуду са левкасом покрити крпом добро натопљеном у води, и исцеђеном,
и оставити на хладном месту. Немојте покривати посуду или теглу чврсто и
поклопцима, јер ће се грунт погоршати,
поделити и разредити.
Дешава се да се на крају на горњем слоју
појаве мале пукотине. То се дешава из два разлога.
1. Ако је горњи слој
јачи од нижих. У овом случају, остатку грунта додајте мало воде (кашику или
неколико капи, у зависности од остатка масе), и сипајте креду, то јест мало креде и покријте с масом површину даске
још 2-3 пута.
2. Пуцању може да
допринесе со која се налази у води и да придода крутост, а левкасу крхкост. С
обзиром на ово при припремању лепка препоручује се мека вода - кувана или
кишница.
Ако се изненада под
готовим левкасом платно (паволока) почне делити од даске , на том месту
отворити рупу, сипати течни лепак (шприцем или четком мале величине), ставити
двоструко или троструко пресавијени мекани папир и ставити под неким топлим
гвожђем на 1-2 сата. Ако се папир залепио, треба га пажљиво уклонити. Ово се дешава у случају, ако је на почетку
било пропуста, то јест, ако је на даску нанет хладан лепак. Само топао и течан
лепак продире у дрвена влакна и везује их, и тек након комплетног сушења може
држати платно. У супротном, подизање левкаса и раздвајање од платна може да се
појави на различитим местима, и за време иконописања, а то комликује ствар.
Ⓒ ПЕЋКА ПАТРИЈАРШИЈА
Ⓒ ПЕЋКА ПАТРИЈАРШИЈА