Social Icons

.

јул 16, 2018

Обрада левкаса (10)


Припремљен, више пута описан левкас, наноси се на лице, по предњој страни даске, помоћу четке, притом покушавајући шпартлом у што најкраћем року изгладити слојеве левкаса равномерно и по целој површини даске. Врло је важно да се претходни слојеви осуше (неки рецепти препоручују до влажности на додир прста, неки један дан).  Ако се после примене левкаса појаве грбе и удубљења, што хитније се морају исправити, наиме, шпартлом по свежем грунту. Након тога даску поставити хоризонтално и оставити да се суши један дан, пажљиво заштићену од прашине и прљавштине. Суви левкас- даску прегледати пажљиво и поравњати грубим брусним папиром или плавцем, навлаженим са водом. Затим даску треба четкицом обрисати од уклоњеног слоја левкаса, и прећи на наметање другог слоја левкаса, поново припремљен са топлим лепком, мало слабије јачине. 
Други слој гипса покушати нанети отприлике исте дебљине као и први ( дебљим слојевима се прављење подлоге одужује и што је најгоре буде пуна рупица и пуца, те крпљење и гуљење не помаже, већ ћете морати све из почетка). Затим се даска поново поставља хоризонтално на дан да се осуши.

Важно је напоменути да нижи слојеви левкаса увек морају да буду чвршћи од горњих, јер у супротном случају горњи ће разбити ниже слојеве левкаса и дефинитивно упропастити припремљену даску.

Такође је важно проверити да лепак левкаса горњих слојева није превише врућ, што може изазвати оштећење нижих слојева, и то коначно може упропастити припремљену даску.
Колико слојева (левкаса) треба применити на предњој страни даске (и сушења) за прва 24 сата, и равњања? : Одоговoр може бити: што више слојева и подробнија обрада  - то боље. У пракси, иконописци углавном наметају, суше и обрађују левкас по  3-4 пута, тако да једино правило којим се треба водити је да се добије квалитетна подлога за иконописање.

А квалитетна, глатка, чврста и бела и без пукотина подлога за иконописање добија се, између осталог, шмирглањем и полирањем.

Левкас се равња и полира на следећи начин. Узме се велики комад плавца, страна која је равна, и натопљен сунђером или широком четком трља се плавцем по површини гипса у свим правцима. Од таквог дејства плавца на површини даске појавиће се течна маса, коју треба скидати сунђером и наставити брушење док се не добије глатка површина. Онда прекинути са влажним брушењем и оставити да се левкас суши око сат времена.

Заврштити полирање фино брушеним папиром, бројевима 00 и 000. Подлога се шмиргла прво најкрупнијим а на крају оним најфинијим. Меком крпом или четком уклонити прашину.

Мора се имати на уму да су честице праха веома штетне за позлату и боје.
Коначно полирани и очишћени левкас треба да има мат изглед, и у таквом стању даска је коначно спремна да се на њој пише икона.

Француски иконописци су, у неким локалним срединама, употребљавали врсту прављеног геса ( Блан д Еспана), јер се показало у пракси да даје добре резултате.

За припрему левкаса  пропорција лепка и креде за припремање левкаса приближно је: 1 део лепка за 10-20 комада креде, са толико воде колико је потребно да се добије густина павлаке.

На крају, готову даску на којој ће бити написан лик будућег изображења и ореол темељно прегледати. Предња страна даске би требала да буде што је могуће савршено равна и глатка, као што се захтева при позлаћивању.
Постоји неколико варијанти плавца за брушење, у зависности од састава и количине песка у њему. Посебно се препоручује број три ( произведен у Немачкој).

ПЕЋКА ПАТРИЈАРШИЈА