Припрема гипса за даску
Настављајући
да описујемо припрему гипса за даску, важно је напоменути да је овај део
прилично компликован и захтева доста пажње, прецизност и вештину иконописца. У
принципу, прајмер се користи за завршну обраду основног материјала.
Гипс је везивни материјал између основног материјала
и слоја боја. Дакле, мора бити неке сродности како са првим,тако и са другим,
то јест у стању да се сједине. Али у исто време, гипс треба да буде потпуно одвојен
од слоја боја и основе, спречавајући проницање нових боја у сам уметнички
приказ.
Приступ и технике су сложени задаци у уметничкој
иконографији и веома посебни и јединствени. Дакле, јасно је да изузетну бригу и
пажњу треба приказати у ђесо (левкас, гесо или грунт) слоју.
Постоји велики број рецепата за како припремити подлогу за даску. Ако сте иконописац почетник велики број препорука за припремање подлоге може да вас збуни. Слободно експериментишите како да обезбедите чврсту и глатку површину коју хоћете позлатити. Углавном, услови за левкас у иконографији су следећи: мора бити веома јак и хомоген по саставу, бео и глатак и равномерно нанет по целој површини и, поред тога, да се доследно одупре свим облицима пропадања.
Постоји велики број рецепата за како припремити подлогу за даску. Ако сте иконописац почетник велики број препорука за припремање подлоге може да вас збуни. Слободно експериментишите како да обезбедите чврсту и глатку површину коју хоћете позлатити. Углавном, услови за левкас у иконографији су следећи: мора бити веома јак и хомоген по саставу, бео и глатак и равномерно нанет по целој површини и, поред тога, да се доследно одупре свим облицима пропадања.
Гесо - то је креда или алабастер (меловой фунт), који се
неколико слојева наноси на лице даске.
Припремање Левкаса у алабастер је био познат у старој
Русији и прешао је к нама из Византије. Овај прајмер се увек ценио као најбољи за иконопис по својој доказаној
издржљивости.
Гесо, припремљен за креду, ушао је у руску
иконописачку школу много касније, и, као јефтинији, постепено је заменио
алабастер, иако мање стабилан и краткотрајан, па чак и штетан по позлату.
Свежи алабастер се лепио за прсте, за разлику од
старог који је био више сув. Требао би
да буде хомоген, без примеса, млечан, лако растворљив у води и да се брзо
стврдне.
Гесо, у праху, треба да буде чист, квалитетан, без
нечистоћа и претворен у фини прах.
Чврсту и квалитетну даску на коју наносите подлогу
претходно треба заштитити лепком.
У стара времена за припрему геса користио се рибљи
лепак, као најчистији и најјачи. Једнако са развојем иконописа, а посебно са
распрострањеношћу масовне производње икона постепено је ушао у употребу
животињски лепак (столарство и друго).
Ево неколико рецепата за кување лепка за левкас (гесо)
.
Рибљи лепак кувати на следећи начин: узети 1 део лепка и 4 дела воде и кувати док потпуног испаривања и без мехурића; онда филтрирати кроз сито и лепак је спреман. Лепак од зечје коже "Col de lapen" је светао, одличног квалитета, али релативно скуп. Залити хладном водом и поклопити суд и не допустити да прокључа.
Рибљи лепак кувати на следећи начин: узети 1 део лепка и 4 дела воде и кувати док потпуног испаривања и без мехурића; онда филтрирати кроз сито и лепак је спреман. Лепак од зечје коже "Col de lapen" је светао, одличног квалитета, али релативно скуп. Залити хладном водом и поклопити суд и не допустити да прокључа.
Добар животињски лепак треба да поседује следеће квалитете: браон боју, да бубри у хладној води, али да се не раствара у топлој води, обратно је растворен (100 гр. лепка на 1л воде у неки суд) . У готовом, куваном облику, добар лепак не би требао да мења боју. Оставите да набубри (1 - 2 сата), затим полако мешајући (да се грануле лепка растворе) загревајте над другим судом до 50 °C (на пари).
Треба имати на уму да када се припрема гесо
албабастер или креда да се обавезно мешају са топлим куваним лепком. Од хладног
недокуваног лепка гесо ће бити несигуран и може доћи до пуцања. Недокувани
лепак губи од своје лепљиве способности. Сушење подлоге заштићене лепком се не сме убрзавати. Потребно
је да сачекате да се претходни слој (2 - 3 слоја) осуши пре него нанесете
следећи слој. Када се лепак осуши можете на даску да налепите платно. (дат је опис под број 6).Пре импрегнације и наношења подлоге бочне стране
можете заштитити молерском лепљивом траком која се скида после завршетка рада.
Гесо рецепт: у широки суд, лонац или чинију, налити потребну количину топлог лепка (нпр 100 гр лепка на 1 литар воде подразумева да је лепак + вода преко 100 гр топлог лепка, односно 10% раствор) и по њему сипати алебастар или креду, мешајући са дрвеном варјачом или са широком четком (док грудвице потпуно не нестану) док се не добије хомогена маса, приближно густине киселе павлаке (однос топлог лепка растопљеног у води и густине масе треба да је у корист топлог лепка). При мешању корисно је додати неколико капи куваног ланеног уља да успори сушење масе и одржи је при обради водом. Треба обратити посебну пажњу на то да сваки следећи слој геса буде припремљен на боље слабије куваном лепку.
Гесо рецепт: у широки суд, лонац или чинију, налити потребну количину топлог лепка (нпр 100 гр лепка на 1 литар воде подразумева да је лепак + вода преко 100 гр топлог лепка, односно 10% раствор) и по њему сипати алебастар или креду, мешајући са дрвеном варјачом или са широком четком (док грудвице потпуно не нестану) док се не добије хомогена маса, приближно густине киселе павлаке (однос топлог лепка растопљеног у води и густине масе треба да је у корист топлог лепка). При мешању корисно је додати неколико капи куваног ланеног уља да успори сушење масе и одржи је при обради водом. Треба обратити посебну пажњу на то да сваки следећи слој геса буде припремљен на боље слабије куваном лепку.
Ⓒ ПЕЋКА ПАТРИЈАРШИЈА