Social Icons

.

јул 16, 2018

Грунтовање платнених даски (12)


Платнена даска је комад грубог платна  размера не више од 28 x 19 цм, премазан грунтом са обе стране. Размер може бити и мањи, но не и виши због крхкости основе.
Грунт процес је следећи. Направити оквир или подоквир величине од 70 x 80 или 50 x 60 цм.  Не много већих размера од платнене даске, и разапните платно на оквир. Након тога иду сви процеси у истом редоследу као грунтовање даске, али на обе стране истовремено. Пошто се грубо платно не лепи за рам, обрађује се само део који је унутар оквира, а пошто се подвија током наметања грунта, под њега ставите  пластично стакло или глатку даску величине према раму.

После обраде с једне стране, да се не би потресао свеже нанет слој грунта, оставите да "легне", али не и да се суши. После 30 - 40 минута другу страну ставити у исти оквир (исту раван) и нанети грунт на другу страну. Слојеви морају бити танки и поновљени после пуног сушења претходног.
Када дебљина грунтованог платна достигне 3 - 4 мм, поравњати до глатке површине, прво једну страну, а касније (20 - 30 минута)- другу. Док поравњавате платно је још сирово,  Пажљиво га одвојите из рама и исечите на дашчице одговарајуће величине. Треба сећи оштрим ножем дуж линија.

Нарезане дашчице, и даље сирове, поставите једну по једну између стакла и оставите под притиском на неколико дана да се осуше. Осушене дашчице исполирјте шмирглом на обе стране. Ако хоћете платно са оквиром, може се припремити причврвшћено теговима за глатку даску или шперплочу. У овом случају платно мора да лежи на чист папир и без грунта оставити (нетакнуто) 2-3 цм на све четири стране, ради лаког окретања. Тегове треба поставити не само на угловима, већ на свим странама и у размаку  4-5 цм једно од другог.  Платно би требало да се окреће, пошто не треба да се залепи за папир. Замените папир другим и , пошто платно пропушта и лепак и левкас
Где и када је настала оваква пракса грунтовања даски за иконе? Познато је да су 4000 година до Рождества Христовог древни египћани, првобитно поимали вечност, старајући се да својим умрлима, пре свега, очувају тела, без којих, у складу са својим уверењима, душа не може да живи. Балзамовано тело умрлог смештали су у дрвени саркофаг, понављајући основне облике тела, облажући га материјом, грунтовали и темперним бојама осликавали на саркофаг лик који је отишао у вечност.

Хришћанска црква усвојила је ову вековима проверену технику за иконе. Дубоко поштовање за свете иконографске слике требало је поуздану основу. Да древне иконе цела предња страна иконе залепљена је и затворена платном ( паволоки). У XVI веку  неки уметници су почели да користе такозвано делимично платно: само на места која су посебно осетљива на пуцање- на крајевима даске, по средини или на места где је чворова.
На крају XVII  и  у XVIII веку грунт се директно стављао на даску. Грунт се у свом саставу променио, од како је темпера потиснула уљане боје: у њега се почело додавати биљно уље или лак.  Понекад, као изузетак, у XVIII веку припремао се левкас са жуманцетом и лепком и много масти. Под таквим грунтом даска се, наравно, или лепила, или замашћивала, пошто дрво у себе није упијало лепак из грунта.

У XIX  веку неки иконописци додавли су грунту белило ( левкас). Иконописне радионице касније поједностављују процес иконописања. Потом се веома често на даску на осетљива места под грунтом или на целој површини лепио папир.
ПЕЋКА ПАТРИЈАРШИЈА